
Viime kesän helteillä päätimme, että seuraava hankinta autoon on ilmastointi. Päädyttiin siihen, että tähän autoon otetaan tuollainen lattiamalli Truma Saphir, jotta auton korkeus ei muuttuisi ja Truma siksi, että se toimii tarvittaessa yhteen tuon lämmittimen kanssa kun tähän vielä ostaa Truma CP plus näytöllisen ohjaimen.
Jussi siirtää myyjäliikkeen huonosti asentaman kaasun esilämmittimen ohjauskaapelin ja lisää ilmastointilaitteen IR-vastaanottimen kaapelin. Ahdasta on kaapeissa, mutta kun näkee hieman vaivaa, saa asennuksesta siistin.

Samaan aikaan Tapio asentaa tarvittavat ilmanvaihtokanavat. Bauhausista ja Biltemasta löytyy muuten aika siistejä suorakaideprofiilin ilmansiirtokanavia joita pysyy hyvin soveltamaan tähänkin.


Tämän mallin lämpöpumppu lauhduttaa lattian läpi ja sen aukotukseen onneksi on mukana sapluuna, jonka kanssa oli helppo sijoittaa reiät oikeille paikoille. Reikiin suoja-aineeksi ruiskittiin samanlaista kiveniskusuojamaalia, mitä siellä oli ennestään.
Ennen kuin teki aukkoja, tarkistettiin, ettei ole mitään piuhoja tai muita rakenteita tiellä. No olihan siellä, joten ne irti aukotuksen ajaksi, ettei mene rikki.

Pari ritilää ruuveilla kiinni, kondenssiveden ohjausputki sekä pois siirretyt piuhat takaisin paikalleen. Kaiken yli pohjan suojamaali, varmistaen, että vanhojen johdonkiinnikeiden reiät tulee myös peitettyä. Ja nuo aukot kannattaa teipata sisäpuolelta kiinni, niin ei maalisumu sotke sisälle. Tuon kondenssiveden putken juureen pitää vielä rutistaa butyylimassaa.
Mitä tää maksaa?
Saksasta löytää tuon koneen vähän reiluun 1500€ ja muutama kymppi postikuluja. Lisäksi tarvitaan Truman ilmastointiputkea ja erilaisia kiinnitystarpeita, näihin kuluu satasen verran. Nyt kun tuo on tuolla takatallissa, pitänee satsata pari sataa sisäilman letkulle, jolla siis siirretään jäähdytettävä ilma sisältä tuolle laitteelle.
Sisäilman paluuletku
Paluuilman letku tuli sitten tilattua. Sen verran tilaa vievä häristys, että ei sitä saa vedettyä ihan asuinosaan asti. Saa siis jäädä takatallin puolella niin, että se imee lämmityslaitekaapin läpi huoneilman takaisin. Sieltä tuo lämmitinkin kierrättää ilman.

Asensin vielä sulkupellin tallin lämmitysaukkoihoin, jotta saa estettyä ilman oton tallista.
Nyt se on asennettu ja kesän reissulla nähdään toimiiko se.