
Ja näin on taas aika asentaa aurinkosähköä matkailuautoon. Tällä kertaa valitsin Votronicin lataussäätimen MPP-350, sekä sille käyttöpaneelin. Aurinkopaneeliksi aika jättiläinen 265W (Pmax), jolla on jo kokoakin 165 x 91 cm. Tuon sijoittelu alkoi olla hieman hankalaa auton kattoluukkujen takia. Löytyi kuitenkin paikka ja sinne se asentui.
Kuvassa paneelin oikealle puolelle yläreunaan tuli läpivienti, josta kaapelin sai keittiön yläkaappiin ja sieltä asunto-osan kulkuoven yläpuolella olevan käyttöpaneelikotelon sisään.
Samaiseen koteloon tuli uusi aukko Votronicin omalla käyttöpaneelille.

Siinä se on siististi. Tuon kotelon avaaminen oli sitten oma jumppansa. Oviaukkoon on laitettu hyttysverho ja sen kotelointi esti tehokkaasti pääsyn ruuveihin. Piti porata ruuvien kohdalla reiät, että sai ruuvarilla ne sitten auki.
Kotelon kun sai kokonaan irti, oli siihen helppo työstää mukana tulleen sapluunan kanssa oikean muotoinen ja kokoinen aukko. Vasempaan alareunaan nurkkaan samalla aurinkopaneelin kaapelille, sekä tuolle käyttöpaneelin kaapelille aukotus.
Tässä kohtaa oven viereen tuli uuttaa valkoista kaapelilistaa lattiaan asti, josta pääsi sitten kohtuu helpolla kuskin penkin alle asentamaan tuo lataussäädin ja liitoskaapeli Schaudt 110 sähkökeskukseen.

Nyt ne on kiinni, annetaan akkujen varauksen laskea jonkin aikaa, niin sitten näkee toimiiko vaiko eikö. Niin, EBL:n aurinkosähkön syötön sulake on hyvä laittaa paikalleen, niin toimii paremmin.
Votronicin käyttöpaneelista hetkellisen jännitteen, latausvirran sekä ladatun energian määrän Ah ja Wh.
Liitoksien suhteen Votronicin kamat tuntuu varsin helppoja asentaa. Schaudtin omia tuli jonkin verran kiroiltua, kun niitä asenteli edelliseen autoon.
Sen nyt voi sanoa, että on kyllä kumma kun näille ei tehdä mitään varauksia edes, aika homma on reitittää noita kaapeleita.

Jussi teki johtotehtäviä samaan aikaan auton alla. Uusi 12Vdc syöttö auton takaosaan, että saadaan sänkyjen luo latauspisteet puhelimille ja CPAP:lle sähkö.



Tuossa yleisesti matkailuautoissa käytössä olevassa EBL:ssä oli kätevästi yksi liitäntä vielä käyttämättä ja siihen sai kätevästi kytkettyä makuupaikoille viedyt 12Vdc tupsyt sekä istuinryhmään 2x 12Vdc tupsyt ja 2x tupla USB-latauspisteet. Näin kaikki ohjautuu asunto-osan sähkökeskuksen kautta ja saa hyödynnettyä sen sulakkeita.
Vielä jäi tuomatta aurinkosähkön latausohjaimelta niin sanottu AES-ohjaus, että nyt olisi ylimääräistä aurinkoenergiaa tarjolla jääkaapin ajamiseen 12 voltilla. Tässä autossa Thetfordin kaappi osaisi hyödyntää tuon tiedon ja kytkeytyisi automaattisesti kaasulta käyttämään 12 voltin syöttöä. Ja kun taas pimenee, menisi kaappi yökaasulle.
Päivitystä 11.10.2021
Alkuperäisen postauksen jälkeen on tuo AES-ohjauskin kytketty, mutta eipä pelkällä aurinkosähköllä jääkaappia paljoa syötetä kuin jos on täys auringon paiste.
Lisäksi kaverimme Mikko on tehnyt hyvän asiavideon matkailuautojen sähköistä. Kannattaa käydä katsomassa Youtubessa Nörttikaravaanari-kanavalta Matkailuautojen sähköjärjestelmät.